Mutta sehän ei ollut mikään yllätys, näinhän on käynyt joka vuosi muutamia vuosia taaksepäin. Eilen aamuna novan uutisissa puhuttiin näistä extrakylmistä kesän aluista ja siellä puhuttiin myös erkoisesta sääilmiöstä vuodenaikaan nähden: vuoden -82 alkukesän lumisateesta. Sen minä muistan hyvin elävästi, kuin eilisen päivän. Nuorimmainen syntyi -82 toukokuussa ja ilmat olivat kylmiä. Lauantaina juniori alkoi tehdä tuloaan ja 30pv. helluntai sunnuntaina aamuyöllä mäelle (sairaalaan) lähtiessä sää oli todella jäätävä. Poika putkahti maailmaan aamulla 7.06 ja päivällä isä toi 1v8kk ikäisen isosiskon ja 11v. isoveikan pikkuveljeä katsomaan, niin meinasin saada sydärin kun molemmat olivat helletamineissa Yllättynyt tyttö hepenehameessa ja polvisukissa eikä takkia....isoveli kesäpaidassa ja sandaaleissa. Olin sen verran uuvahtanut synnytyksestä, joka oli kestänyt koko yön ja nukuinkin sitten koko aamupäivän vierastuntiin asti, joka alkoi n. klo 13. Kauhistellessani moista välinpitämättömyyttä mies vakuutti, että ulkona on helle. Ja olihan siellä kun saattelin heidät vierastunnin päätteeksi ulos ja se helle jatkui, sen sain tuta. Mun sänky oli ikkunan vieressä ja ikkuna oli etelään päin....Otsan rypistys oli aika tuskaisaa ne muutamat päivät sairaalassa.

Kotiin päästyä ilmat oli ihan mukavat mutta ei enää niin helteiset. Sitten tuli kesäkuun 10 päivä. Silloisen kodin lähellä n. 200m päässä oli leikkikenttä jonne sitten lasten kanssa mentiin aamupäivällä, viileähkössä auringonpaisteisessa säässä. Puolenpäivän aikaan lähdettiin sitten kotiin päin ja taivaalle alkoi kertyä todella mustia pilviä ja puolessa välissä matkaa kotiin taivas oli jo paksussa pilvessä ja alkoi sakea lumisade!! SIIS kesäkuun 10pv.  En ollut uskoa silmiäni maa oli parissa minuutissa ihan valkea ja lunta tuli n. 5-10cm. Tuli ihan outo olo tuosta.  Onneksi olin laittanut juniorin vaunuihin vaunun oman suojapeiton jossa on se ikkunaosa, vaunun kuomun päällekin ehti lunta sataa paksu kerros. Onneksi olin tytön pukenut lämpimästi. Enpä ole sen jälkeen nähnyt lunta maassa kesäkuussa ja toivottavasti en näekään.

Kylmää on, tässä minä kirjoittelen kohmeisin sormin...pitäis laittaa hellaan tuli mutta pitäis hakea puita ladosta...ei jaksa...

Aiemmin olen kertonut jo että minulla on paheneva kilpirauhasen vajaatoiminta hormonikorvaushoidosta huolimatta, thyroxin ei vaan riitä minulle enää. On pahenevat vajaatoiminta oireet ja sen lisäksi kärsin myös liikatoimintaoireista, elimistö alkaa olla jo ihan sekaisin ja minä myös c020.gif .

Hain apua funktionaalisesta lääketieteestä. Perjantaina kävin sitten vihdoista viimein siihen kilpparin vajiksen hoitoon liittyvässä ravitsemusneuvonnassa. Se oli mielenkiintoista mutta tuttua minulle ja minun ruokavalio meni nyt kokonaan uusiksi, paljon tuli lisää eikä mitään oikeastaan otettu pois. Minun piti pitää ruokapäiväkirjaa n. 5pv. tein sen ja rehellisesti..kirjasin kaiken minkä pistin tuosta nenän alla olevasta aukosta sisään Nauru Terapeutin mukaan se mitä söin oli kutakuinkin kunnollista mutta vähän yksipuolista. Plussaa tuli etten syö eineksiä enkä valmisruokia. Niitä olen käyttänyt erittäin harvoin. Mutta leipä....sitä minä syön, ja liikaa n. 6 palaa kun kaksi päivässä riittäisi. Se on ollut minun perusruokaa. En ole jaksanut/viitsinyt tehdä itselleni ruokaa, on muutakin tekemistä. Pitäisi syödä monipuolisesti noita hiilareita eikä vain leipää... Leivän päällehän minä tietysti laitan Oivariinia enkä mitään raapaistua yhden molekyylin kerrosta (niinkuin yksi mun työkaveri tekee näkkileivälle sellaisen yhden moleyylikerroksen raapimalla sen siihen huolellisesti, se on kuulkaa taidetta) mutta en myöskään hampaan paksuudelta Viaton mutta arvatkaas mitä tämä terapeutti sanoi minulle silmäiltyään ruokapäiväkirjaani  "täällä on kovin vähän rasvoja, miksi sinä välttelet rasvoja?" SIIS MITÄ?!?!? Enhän minä välttele rasvoja! Olen ollut rasvojen puolesta puhuja aina, ihmisen elimistö tarvitsee rasvoja toimiakseen. En todellakaan käsitä tätä rasvahysteriaa mikä nykyään vallitsee, ovatko ihmiset luopuneet terveestä maalaisjärjestään kun uskovat silmääräpäyttämättä, että nämä täysin teknokemiallisen prosessin läpikäyneet jääkaappimargariinit tai vastaavat "terveystuotteet" ovat ihmisravinnoksi kelpaavia?!? Siis ihan oikeasti jotainhan pitää tapahtua ja tehdä että nestemäinen kasviöljy saadaan kiinteäksi.

No minut palautettiin taas juurille eli olen tiennyt jo n. 30v. että mahdollisimman vähän käsitelty, luomusti tuotettu ruoka on parasta ravintoa. Ihminen voi yhtä hyvin kuin hänen suolistonsa, eli ruansulatuselimistön kunto on ihmisen terveyden perusta.

Pähkinät ja siemenet tulivat nyt myös runsaamassa määrin ruokavaliooni ja myös kaksi uutta "viljaa" Quinoa ja Amarantti, nämä ovat erittäin ravintorikkaita ja täysin gluteenittomia. Verikokeen mukaan minulla ei olisi keliakiaa mutta koitan vältää gluteenipitoisia koska vatsa tuntuu tykkäävän siitä.

Ja tietysti ne rasvat ja elintärkeät rasvahapot, erilaiset kylmäpuristetut luomu kasviöljyt, niillä täti punainen rupee nyt voitelemaan itseään sisältäpäin josko tämän yskähtelevän ja lakkoa tekevän kropan saisi voideltua hurisemaan kunnolla. Aivan uusi tuttavuus oli kylmäpuristettu kookosöljy, siitä kyllä jo kuulin pikkususkolta jonka ruokavalioon se on jo kuulunut 2 purkin verran. Tuo kookosöljy on kilpirauhas stimulantti.

Terapeutti kehoitti minua myös nyt näin alkuvaiheessa tekemään smoothieita/pirtelöitä eli tehosekoittimella valmis juotava ateria. Kehoitti myös hakemaan ulkoa ainekset tehojuomaan; vuohenputkea, nokkosta, voikukannuppuja etc. syötäviä rikkaruohoja tehosekoittimessa maustamattomaan jukurttiin. Saatanpa tehdäkin, eipähän tartte kaikkea kaupasta ostaa.

1244275040_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

nokkosia olenkin jo kerännyt ja ovat tuossa kuivumassa mutta kuulemma ne pitäsi tuoreena käyttää!! Nokkosia olenkin käyttänyt aiemmin ja lapset tykkäsi nokkosletuista kovasti. Nokkosessa enemmän ravinteita kuin pinaatissa.

Mustin emännän kanssa tehtiin tilaus siememistä ja muista tarvittavista aineista ja kaupasta sitten ostin tämän

1244217323_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

kevään vihreän tehosekoittimen, meinasin ensin valita sen äklövaaleanpunaisen mutta tämä tuntuikin sopivammalta väriltä tähän tilanteeseeni. Kevään vihreä on toivon väri ja oikeastaan olen nyt vähän hätää kärsimässä vointini kanssa ja toivon tällä vekottimella tehtyjen pirtelöiden auttavan osaltaan.

Juurikin huomasin, että se on samanvärinen kuin takki jonka ostin 22v. sitten. Vanhin poikani oli sairastunut vakavasti ja lastenklinikalle tulon jälkeen parin päivän päästä minulle kerrottiin tilanteen vakavuus,  menin shokkiin ja toivottomalta tuntuvassa tilanteessa silmänräpäyksessä tajusin olevani täysin mustissa vaatteissa alusvaatteita myöten, niistä oli päästävä eroon keinolla millä hyvänsä. Minua kehoitettiin käymään kotona keräämässä voimia ja tulemaan seuraavana päivänä takaisin. Niinpä konemaisesti shokissa lähdin junalla (elämäni hirvein matka) 120km päässä olevaan kotiimme ja seuraavana päivänä kävin ostamassa uudet vaatteet ja löysin mm. torstain kevään vihreän "nappi"toppatakin, siinä oli tikkaukset pyöreitä nappeja siellä täällä. En pystynyt neljään vuoteen laittamaan päälleni minkäälaista mustaa vaatetta.

Edit: Tuo vakava sairastuminen johti isoon operaatioon ja huomenna maanantaina 8.6 tulee 22 vuotta tuosta  operaatiosta jossa esikoiselle laitettiin "kilkutin" (keinoläppä) sydämeen.

Tällaisia muistoja herätti tehosekoittimen väri.

 

1244218550_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

tässä on osa niistä vitamiineista ja hivenaineista joilla tilannettani aletaan korjata. Noitten pillerien sisältämä vitamiini- ja hivenaine määrä on sellainen ettei sitä ruuasta pysty millään saamaan, ei kenenkään maha vedä sellaisia määriä ruokaa.... Positiivista oli että terapeutti "siunasi" MSM,n käytön jota minulla on ollut jo parisen vuotta. Silla sain vuoden kestäneen sitkeän ihottumaläntin parannettua nilkastani johon ei mitkään voiteet tehoneet. Niinpä otan tuonkin taas käyttöön.

Vielä on yksi aine jota suositeltiin ja olenkin käyttänyt sitä neljä vuotta sitten mutta kilpirauhasen liikatoiminnan takia silloin jätin sen pois. Nyt otan sen taas käyttöön ja sitä lääkäri suositteli; juotava aloe vera.

Kaupungissa kun olin niin kävin ravitsemusteraputin vastaanoton jälkeen tervehtimässä tytärtä hänen työpaikallaan ja ostin sieltä tämän

1244217635_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

käsivarsikellon joka on titaania ja kellotaulu on simpukankuoren näköistäCool minulla ei ole ollutkaan yli kymmeneen vuoteen rannekelloa. Onhan niitä minulla mutta kaikki mikä missäkin tallessa...työssä en voi pitää kelloa, enkä muitakaan koruja käsissä, joten en ole pitänyt sitten kelloakaan ollenkaan, koska kotonakin siitä on haittaa.

Sitten muihin asioihin

Puutarhaa nyt

1244217815_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

muutoksen alla olevassa kukkapenkissä perennat pöyheässä kasvussa, punapäivänkakkarassa paljon nuppuja kuten myös unikossa, ohotan maruna pallona ja sen takana heti (ei näy) verikurjenpolvi sekä päivänlilja pinnistelee valoa kohti.

1244218415_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

kova tuuli oli irroittanut lehtikuusesta valtavan oksan ja se oli pudonnut tyvestä töyhtöangervon päälle katkoen sen varsia ja latvaosa oli rohjahtanut raparperipuskan ja ruusupuskan päälle. Oli rankka homma kiskoa yksin tuo yli 5m. pituinen oksa pois puskien päältä

1244218056_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

paksuuttakin siinä on, ei tuolla kuusen lähellä kovalla tuulella uskalla liikkuakaan...tulee ppian oksa päähän. Pinempääkin oksaa se tiputtelee ihan koko ajan Huuto

1244218267_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

raparperi puska linallaan eikä enää nätti.


Tämmöistä sekametelisoppaa tällä kertaa Nauru