Taustaa; Viisi vuotta sitten minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja aloitettiin Thyroxin kilpirauhashormonikorvauhoito. Vähän myöhemmin tilani osoittautuikin Basedovin taudiksi (autoimmuunisairaus), jossa vajaa- ja liikatoiminta vuorottelevat hallitsemattomasti (todennäköisesti ollut minulla lievänä jo vuosia) liikatoimintaa hillittiin Tyrazolilla. Sain radiojodihoidon, jonka jälkeen kehittyi pysyvä vajaatoiminta ja pysyväksi hoidoksi jäi Thyroxin (synteettinen kilpirauhashormoni). Tästä alkoi jaksamisen alamäki.

 

Nyt minä sitten olen lopulta hankkinut tämän valmisteen kilpparini vajiksen (itseni!) hoitoon! Apteekista soittivat tänään jotta nyt olis haettavissa. Tuli muuten nopeesti, jätin viikko sitten reseptin apteekkiin ja sanoivat siellä että noin kaksi viikkoa menee kun erityislupa tulee takaisin lääkelaitokselta ja lääke tulee tukusta samoihin aikoihin. Ei mennytkään kuin viikko! Hain sitten virallisen ja "epävirallisen" lääkkeen apteekista.

1242416904_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Tämä valmiste sisältää kaikkia kilpirauhasen tuottamia hormoneja; T1, T2 ja T3. Itse asiassa se on terveen sian kilpirauhasesta valmistettua, kuivattu, jauhettu ja puristettu pilleriksi. Muualla maailmassa yleisesti käytetty mutta suomessa ei. Tämän "epävirallisen" saadakseni oli etsittävä (netti ja alan foorumit tässä etsinnässä tärkeitä) lääkäri, joka tuntee tämän "lääkkeen" ja osaa hoitaa sillä ja suotavaa olisi vielä että olisi pitkä kokemus tällä hoitamisessa. Näitä lääkäreitä on edelleen suomessa erittäin vähän (n.15).

Minulla oli onni saada tietää yhdestä lääkäristä (netin kautta) ja vielä suurempi onni oli, että pääsin tämän lääkärin vastaanotolle kuukaudessa ja mikä parasta vastaanotto oli naapuri kaupungissa. Ikävä puoli on vaan se ettei hänellä enää ole vastaanottoa täällä jatkossa vaan vastaanotolle olisi mentävä Helsinkiin. Mutta onneksi kuulemma puhelinvastaanotto toimii jatkossa kun asiat on nyt saatu alkuun.

Vastaantolla vierähti 1,5 tuntia ja tuntui että kummaltakin jäi vielä paljon asioita kesken, tämä lääkäri totesikin jossain vaiheessa vastaanottoa hämmästyneenä että "kylläpä sinulla onkin paljon näitä oireita". Ensimmäinen ohje oli että amalgaamipaikoista (viisi) pitää päästä eroon mutta nyt minun elimistöni ei kestä saneerausta. Itse asiassa tämän lääkärin mukaan nämä mun kilpirauhasongelmat ovat saaneet alkunsa noista amalgaameista. Sain reseptin tuosta Armourista ja erityislupahakemuksen sille.  Sain myös labralähetteen useaan kokeeseen, osa verikokeita ja osa muita ja nämä muut minä maksan ite (maksaa paljon) josta kela korvaa osan. Nämä muut lähtee jenkkeihin tutkittavaksi.

Paljon tuli uutta asiaa ja niiden mieltämiseksi ja selkiinnyttämiseksi menee hiukka vielä aikaa, mutta nyt toimin kuitenkin kiltisti ohjeiden kukaan.

Tuolla jossain toissa vuonna yhdessä postauksessa kerroin kilpirauhasongelmistani ja sivumennen maininnut muulloinkin niistä. Nyt ongelmat on tulleet siihen pisteeseen, että apua on saatava vaikka mistä, vaikka poppamieheltä. Fysiikka ja pää ei enää kestä näitä oireita, alkaa jo ihan oikeasti pelottaa mitä tulee tapahtumaan, jos en nyt saa apua. Kuvailisin olotilaani sellaiseksi kuin ajaisi kaasu pohjassa pienellä vaihteella käsijarru päällä. Eli voimakkaat vajaatoiminnan ja liikatoiminnan oireet päällä yhtäaikaa. Vajaatoiminnan oireet siitä huolimatta että T4-V arvo on reilusti viitearvojen yläpuolella, tarkoituksella pidetään siellä silmäoireen vuoksi (liittyy Basedovin tautiin joka minulla on).

Pahinta on yhä paheneva voimattomuus ja jaksamattomuus, fyysinen ja psyykkinen. EI JAKSA!! Rasituksessa on rintakipua ja hengenahdistusta mutta tutkimuksissa ei löydy mitään! Viimeisin tutkimus oli spirometria jossa pelkäsin tulevan ilmi, että useita vuosia kestänyt tupakointini (en polta enää) on vaurioittaunut keuhkojani ja olin hyväksynyt jo sen että minulla on vähintään alkava COPD eli keuhkoahtaumatauti/keuhkolaajentuma...mutta tulos oli TÄYSIN NORMAALI! Ei merkkejä edes alkavasta COPD,stä. Mikä helpotus!!! Mutta mikä sitten aiheuttaa nuo oireet? Onko nämä kaksi oiretta tästä vajiksesta?

Joillekin tuo Thyroxin riittää ongelmitta ja he voivat hyvin mutta on lukuisa joukko ihmisiä joilla tämä ei olekaan niin yksinkertaista ja minä olen yksi niistä.

Tästä linkistä löytyy liuta oireita joita voi olla ihmisellä, jonka vajaatoimintaa hoidetaan Thyroxinilla. Kävin tuon luettelon läpi ja minulla on lähes nuo kaikki, vain muutama oire puuttuu.

Julkiselta puolelta apua ei ole tullut kuin tiettyyn pisteeseen ja se tie on käyty loppuun. Vaikka kuinka kerron yhä pahenevista, elämääni haittaavista oireistani (joita on pitkä liuta) niin mitään neuvoa tai mitään apua en ole saanut. Tutkittu on ja kun niissä ei mitään poikkeavaa ole niin se on siinä sitten. 

Tämä sama on ollut monen kohtalona ja tulee olemaan varmaan vielä pitkään. Itse on oltava erittäin aktiivinen ja otettava asioista selvää, onneksi on netti olemassa, sieltä olen saanut paljon sellaista tietoa mistä kukaan lääkäri ei ole puhunut sanaakaan. Esimerkiksi tällä sivustolla on valtava määrä tietoa kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

Sain jo muutama vuosi sitten tietää tuosta"uudesta" lääkkeestä (itseasiassa ei ole lääke eikä uusi), joka on tosiasiassa synteettisen thyroxinin edeltäjä. Thyroxin-lääkekään ei ole lääke vaan levothyroxinia joka on samaa hormonia T4-V,tä jota kilpirauhanen tuottaa. Tuo hormoni ja muut kilpirauhasen tuottamat hormonit ovat avaintekijöitä ihmisen toimintakyvyssä, niin fyysisen kuin psyykkisenkin.


Ihan vaan vertailuksi kaksi kuvaa virallisen hoidon kustannuksista ja epävirallisen

1242416754_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

kaksi 100 tbl,n purkkia virallista lääkettä maksaa tuon verran eli 3€/purkki ja laskin, että tämä hoito kuukaudessa tulee maksamaan minulle n. 2,60/kk


1242416813_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

ja sitten epävirallinen; yksi purkki maksaa 38,84 ja laskujeni mukaan tämä hoito tulee maksamaan minulle 58,26€/kk. Onhan noissa aivan hirvittävä hintaero! mutta ihan vaan vertailuksi; silloin kun tupakoin, siihen meni n.120€/kk joten kun en enää polta niin laitan nyt sen rahan tuohon lääkkeeseen ja vielä jääkin.

Mutta toisaalta; kysessä on sairauden hoito ja suomessa on verovaroilla (minäkin maksan veroa) ylläpidettävä sairaudenhoito ja minä en saa apua sieltä vaan joudun taas hakemaan apua omalla kustannuksellani (olen vähän bitterinä tästä)....jouduin hakemaan silloinkin tämä vajaatominta alkoi ja paheni.. mitähän se tulisi maksamaan yhteiskunnalle jos en hakisi vaan tyytyisin siihen etten saa apua, tilanteeni pahenee (tekee sitä koko ajan)joutuisin pitkälle sairauslomalle ja sitä tietä ennenaikaisesti sairauseläkkeelle ja vajaatoiminnasta aiheutuvien sairauksien lisääntyessä yhä enenevässä määrin joutisin käyttämään julkista terveydenhuoltoa....

Mutta onneksi on tämä vaihtoehto johon minä nyt tartuin.

Toivon todella, että tämä uusi "lääke" auttaa ja on hintansa väärtti ja saan elämäni takaisin. Ainakin minua rohkaisee nämä tervehtymistarinat.

Ohjeet olen jo saanut Armourin aloittamiseksi ja asteittain siirtymiseksi Thyroxinista Armouriin, en vaan voi aloittaa tuota ennenkuin verikokeiden tulokset tulevat. Jos niissä on viitteitä lisämunuaisen uupumuksesta niin se on hoidettava ensin kuntoon ja jos ferritiini on alhainen niin sekin on korjattava ennen Armourin aloittamista...arvatkaa olisinko jo ottanut ekan napin tuota...

Olen varovaisen optimistinen.

Toivottavasti saitte jotain tolkkua tästä, tein tämän postauksen väsyneenä