Mitta täyttyi ja nyt vuodatan tännekin.

Joo, minusta tää alkaa olla jo ihan sairasta Tammikuun lopulla olin viikon saikulla, olin viikon töissä ja taas saikulle. Eilen palasin sitten töihin kahden viikon sairaslomalta, en kylläkään ollut vielä kunnossa mutta tämä yksin kotona "lepääminen", itsekseen ja kissoille puhuminen alkoi jo riittää. Kaipaan hektistä tiimityötäni ja työkavereita. MINÄ HALUAN TEHDÄ TÖITÄ! Olen varmaan vähän vinksahtanut mutta m i n ä   h a l u a n tehdä työtäni! En halua olla sairaslomalla!  Mutta, taas minut "tuomittiin kotiarestiin", lepäämään!

Ei tämä minun olotila nyt lepäämällä parane, nyt tarttee jo tapahtua jotain. Nyt miun kärsivällisyyttä koetellaan, ja toisaalta huolettaa palaudunko enää entisiin voimiin (täällä asuessa niitä tarvitaan, muuten ei pärjää) vai onko tämä nyt sitten se intro sille lopun alulle?!?

Tämä ikä on luopumisen aikaa; ensin joutuu luopumaan vanhemmistaan (isästä oli luovuttava jo yli 30v. sitten, äiti 92v. elää muttei ole ollut läsnä enää vuosiin) sitten omasta terveydestään ja lopuksi omasta elämästään.

Olen sairastanut viime syyskuusta lähtien, alkais jo riittää.......kiukulla pidän itseni koossa ja joskus tirautan hetken helpottavat itsesääli-itkut....

Tää sairastaminen ja voimattomuus alkaa ottaa jo kupoliin ihan tosissaan. Lääkärikin on jo ihan ymmällään. Rupee kuulemma ottamaan hänenkin ammattiylpeyden päälle kun mistään ei saa kiinni mikä minua vaivaa ja kun mikään ei tunnu auttavan. Minuapa hoidetaankin jo kahdessa paikassa ja kolmanteen paikkaan laitetaan paperit vetämään ensiviikolla, jos uudet lääkkeet ei rupee auttamaan.

Tuolla kolmannessa tutkimuspaikassa tää mun oireilun syiden selvittely saattaa saada sitten ihan uuden juonteen. Ja sitten puhutaankin jo aika isoista asioista. Palaan siihen jatkossa jos niin käy.

Siitä olen tyytyväinen, ettei tämä lääkäri vähättele, eikä pistä näitä miun oireita iän tai jonkun "muun naisellisuuden" piikkiin. Ottaa minut tosissaan.

Tutkimuksia on tehty; Ekg normaali, verikokeissa kaikki arvot kohdallaan suorastaan loistavia, vasemmasta keuhkosta löytyi yllätys yllätys tulehdus pari viikkoa sitten, jonka olemassa olosta ei mikään muu kielinyt kuin se muutos thx-kuvassa. Oli minulla pistosta vasemmalla puolella mutta pistin sen lihaksien piikkiin enkä piitannut siitä.

Yksi isompi tutkimus on vielä tulossa, joka on siirtynyt ja siirtynyt, ei ole voitu tehdä kun kunto ei ole ollut sellainen, että sen olisi voinut tehdä. Toivottavasti kolmas kerta toden sanoo ja voin mennä siihen parin viikon päästä. Tosin minä eikä lääkärikään usko että siitäkään mitään löytyy, mutta varmistetaan nyt sitten sekin puoli, pumppu.

Nyt on antibiootit syöty ja tulehdus nujerrettu, toivottavasti, mutta mitään muutosta oloon ei ole tullut muuta kuin, ettei sitä pistosta enää tunnu eli tuo tulehdus ei ollut syy tähän oireiluuni. Verenpaine edelleen korkea (pomppasi yhtäkkiä nelisen viikkoa sitten lukemista 135/67 lukemiin 192/108), turvotusta/iso nestekertymä kehossa joka ei laukea, rankat ylävatsavaivat (tiedän L-Sys mitä aiot sanoa ja viljoja olen joutunut vähentämään!), rasitusrintakipua, hengenahdistusta (ei ollut tupakointi aikana), voimattomuutta (en ole pystynyt siivoamaan/imuroimaan moneen viikkoon joten täällä on kissalauma "tuplaantunut" nurkissa kierivien karvapallojen muodossa ) ja väsymystä.

Lääkkeet, se onkin sitten ihan oma lukunsa tässä sairas kertomuksessa (tiedän että tuo on yhdyssana mutta tarkoituksella laitan sen noin).

Miun ainoa lääkitys on ollut kilpirauhashormoni ja tarvittaessa särkylääke (jouluna ja juhannuksena), nyt sen lisäksi antibiootteja oon popsinut 4 kk,ssa 5 kuuria + liuta muita lääkkeitä.

Joka lääkärikäynnillä tulee aina 2 uutta reseptiä mutta onneksi on kyse lääkkeiden vaihdosta. Nyt on aloitettu sitten yhdistetty verenpainelääke ja nesteenpoistolääke, annoin periksi. Lääkkeiden rasittamaa vatsaa rauhoitetaan happopumpunsalpaajalla, ensimmäinen nyt määrätty ei auttanut ja sain pyynnöstä sitä mikä on aiemmin auttanut.

Yksi asia joka hyvin harvoin häiriintyy; yöunet, nukun kuin pieni porsas poristen

 

Eilen lääkäristä lähdettyäni ja hiljakseen talsiessani autolleni pikkasen pettyneenä koko tilanteeseen, päätin olla ajattelematta asiaa enempää kun on tarvis ja tämä purkaus tänne on yksi keino tuon tavoitteen saavuttamiseksi (eiks ollu hienosti sanottu Nauru). 

Kotimatkalla kävin hoitamassa muutamia asioita; pankissa postissa ja apteekissa (nuo kaikki ovat saman kadun varrella lähekkäin, kätevää!).

Tuolla apteekissa farmaseutti lääkeostosten päätteeksi kysyi haluanko reseptikansion ja samalla ojensi minulle vihreän, talitintillä koristellun A5 kokoisen muovikansion. Tokihan se minulle kelpasi, onhan minulla ainakin se yksi vakkariresepti lopun elämää.

Kerättyäni lääkkeni tiskiltä katselin tuota edessäni olevaa kansiota hetken ja kumarruin sitten tiskin yli farmaseuttia kohti ja kuiskasin " nyt tuli ihan mummeli olo"...onneksi pienen keskustelun jälkeen farmaseutti ymmärsi sen vitsiksi.

Apteekista lähdettyäni ajattelin tuulettaa päätäni ja viihdyttää itseäni, suunnistin lähistöllä olevaan jättimäiseen kodin elektroniikka liikkeeseen josta minun piti ostaa piuha tietsikan ja aktiivikaiuttimien yhdistämiseksi ja pari sd-korttia kameraan. Samalla päätin katsastaa viihde-elektroniikka tarjonnan, tarttisin nimittäin uuden tv,n ja dvd-soittimen. Telkkarini olen ostanut käytettynä 10v. sitten ja sen ikä taitaa olla yli 15v. Lisäksi se pitää outoa ääntä ollen näin turvallisuusriski.

Saatuani kortit ja piuhan haahuilin aikani tv-osastolla kunnes nuori miesmyyjä malttoi jättää juttelun kaverinsa kanssa (ilmeisesti en näyttänyt potentiaaliselta telkun ostajalta, ei pidä aliarvioida täti-ihmisiä voipi mennä isot kaupat sivusuun ja samalla isot provikat) ja tuli vihdoista viimein kysymään voiko auttaa. No miehän päätin pitää pojan palveluksessani niin kauan, että minulle selviää mitä tämä nykyinen elektroniikka on, kun on HD FullHD bluray ja mitä kaikkea niitä nyt sitten onkaan.

Hyvin poika osasi selittää, ensin hän teki kuitenkin "tasokokeen" minulle, eli selvitti miun tietotason, joka on jokseenkin nolla näitten uusien suhteen.

Kerroin mitä haluan (muhkeat äänet ja erinäisiä liitäntä mahdollisuuksia tv,n) ja selvisi, ettei minun tarvitsisi ostaa kuin 32 tuuman tv ja bluray dvd-soitin, viritin-vahvistin ja kaiuttimet on omasta takaa jo. Ja vaikka tyydyn kohtuuhintaisiin laitteisiin (Sony ja tv HD ei Full) niin silti joutuisin pulittamaan n. 1150 egua ja tuo on kuulemma puristettu tarjous Yllättynyt (josta 5v. tuotevakutuus vie 169 egua) OHHOOH!

Mieli tekis mutta tuntuu hirvittävältä laittaa tuollainen kauhea kasa rahaa huvitukseen, melkein 7000 mummoissa!!!! En oo ikinä maksanut tuommoista summaa mistään viihde-elektroniikasta, milloinkaan!

Tarjous kourassa lähdin kotiin miettimään.

 

näistä korteista on iloa ja helpotusta kuvajuttuihin; isompi menee digiframeen ja pienempi kameran vaihtokortiksi.


Subwooferi ja pikkukajarit. Näillä lähtee läppäristäkin ääntä, kyä jytisee ny! Kävi tuuri; olin ostamassa aiemmin tietsikka kaiuttimia mutta jäin empimään, ONNEKSI! Minulla on ollut nämä kaiuttimet viisi vuotta  ja poika sanoi, että nuo voi yhdistää tietsikkaan sopivalla piuhalla.


Ollessani väsähtänyt, vähän allapäin, haluton ja saamaton; saadakseni energiaa minulla on tapana kuunnella räyhäkkää rokkia (Offspring ja Peer Günt on parasta tähän tarkoitukseen) ämyrit täysillä niin, että sahanpurut rapisee kattolautojen välistä. Olo on heti parempi.

Nyt en ole voinut tuota terapia muotoa käyttää kahteen vuoteen, kun stereoni ovat varastoituna yläkerrassa tämän ikuisuuksia kestävän remontin tieltä.

Arvatkaa onko noilla tietsikkaan yhdistetyillä kaiuttimilla ollut nyt käyttöä?

 

Tarttis alkaa siivoomaan ja koittaa uskaltaa ottaa se imuri käteen, alkaa ottaa henkeen meinaan nää leijuvat kissankarvat ja pöly